cinta si pengkid?!

best pulak topik kat wanita hari ini "cinta si pengkid". bila tengok isu pengkid ni makin heboh rasa nak tergelak je..haha bukan apa teringat balik kisah saya dulu. caya tak dulu saya tomboy orangnya. housemate saya ada tanya apa beza tomboy dgn pengkid ni?
bagi saya..tomboy ni just kelakuan je macam laki tp naluri dia still macam perempuan. perlukan laki dalam life dia...
kalau pengkid mmg dah ada langsung naluri seorang perempuan.



ok lah tak nak cerita pasal perbezaan ni. nak cerita kisah saya dulu. siapa tak nak baca pegi main jauh2..sebelum tu tinggalkan jejak korang ek.
kalau dulu fuh saya ni ganas jugak orangnya. semua laki minat tu lah yg saya minat. kira apa yg ayah saya beli utk abg saya..haa macam tu jugak lah ayah saya kena belikan utk saya...hehe.
kalau tang nak beli tshirt..bahagian laki jugak lah saya akan pegi. tak heran orang lain nak kata apa pun. kalau dulu tak suka betul design tshirt perempuan ni. girly giler..

serabut je tengok. pernah jugak lah ayah saya belikan skirt utk saya. time tu zaman budak2 lagi. hehe langsung tak pakai skirt tu..

hanya kat tadika je saya terpaksa jugak pakai skirt..benci uh. lagi2 tang konsert kat tadika dulu tu. bukan takat pakai skirt je..subang pun kena pakai.
dapat plak subang besar giler...benciiiiii betul..
dari segi pemakaian tak payah cakap lah...ingat lagi dulu zaman trend pakai tshirt kat dalam kemeja kat luar. suka giler fesyen macam tu time tu. pegi tusyen pun pakai baju macam tu tau..
then pakai cap...time tu zaman free hair lagi. potongan rambut korang paham jela kan..hehe
ada banyak lagi barang perempuan yg ayah saya beli utk saya tp macam biasa tak pernah guna pun sampai skrg..hanya perhiasan semata2..hehe tak kena dgn jiwa lah..



biasanya budak2 perempuan ni akan suka main mak2 kan...tak pun kawen2..masak2. saya ada jugak lah main kdg2 tp tak selalu sgt lah..
sbb saya selalu join jiran2 saya main. jiran2 saya plak majoriti laki. sah2 lah kan main permainan laki. bola sepak..hoki..ping pong..badminton..takraw..semua permainan laki saya pernah main. jangan main2 saya pernah tau buat lipat dulu...haha hebat tak? jiran saya yg ajar..haha tp kan kalau main bola sepak je mesti saya selalu jadi mangsa jadi keeper. giler kejam letak saya posisi tu..pastu bila bola lari jauh..
saya jugak lah yg kena pegi amek..bapak buli saya uh..haha

bab race basikal pun saya lah juara...haha bukan nak berlagak tp mmg kenyataan tau. tercabar jiran saya..tak puas hati punya pasal drg ejek saya lari lembab..
ceh tau lah tu kelemahan saya tp sejak saya pernah kena kejar dgn anjing..haa amek ketinggalan ko kt blkg...hehe
mmg tak boleh lah dak laki ejek2 kelemahan saya ni..rasa tercabar betul...hehe

kat sekolah rendah plak saya aktif olahraga. paham2 jela kan budak2 olahraga biasanya macamana. mmg dulu saya tak berapa suka kawan dgn perempuan. bagi saya leceh betul.
sikit2 nak merajuk..tu saya lebih rapat dgn laki. tp rapat2 pun saya pantang laki dok dekat2 dgn saya. ingat jugak lah saya pernah tumbuk sorang laki ni gara2 dia diri sebelah saya..
haha jahat tak saya tak ada motif pun nak tumbuk dia..hahaha


tp tu semua dulu...skrg saya dah berubah giler. bila masuk sekolah agama tu..kawan2 semua lembut2 je..ayu..tak ada dah geng ganas2 ni. lama2 tu saya pun terikut dgn cara dorang.
masa form 5 masuk plak group nasyid. pakai jubah dgn tudung bidang 60. habis je event tu ktrg dak asrama boleh balik rumah. macam biasa malas nak naik bas suruh ayah saya amek.
masuk je kereta terus kena dgn ayah saya
"eh betul ke ni anak abah..pakai jubah dah skrg" giler ngajing uh..x payah cakap mmg malu gak lah.
sampai rumah ibu saya plak buat2 terkejut. teragak2 nak sambut salam saya..ingat salah anak kot...haha

rasanya ada lagi kot sisa2 perangai tomboy tu dalam diri saya ni cuma dah tak ganas macam dulut tu je sbb tu ada kawan saya kata..

"tyn bila ko pakai baju kurung ni nampak jugak lah fatin tp bila pakai tshirt hilang dah fatin tu..mmg sesuai lah ko ada nama laki ni" haha



bagi saya lah kan isu cinta si pengkid ni terjadi mula dari kawan biasa dulu..pastu kawan rapat..then kapel lah mereka..

mmg tak dinafikan golongan pengkid ni mmg jenis memahami..dari segi persahabatan plak mmg dorang akan jaga giler..bila dapat tau kawan dia ada gaduh dgn sape2 dia akan protect habis-habisan kawan dia tu..tak kira lah kawan dia bersalah atau tak mmg dia akan menangkan kawan dia je..even kawan dia tu baru je kenal..

bila kawan dia tengah sedih...dia akan cuba gembirakan balik dgn cara dia sendiri. dah namanya berperangai spt laki...for sure lah kan seorang pengkid ni akan buat apa yg laki buat..pegi lepak2. so dia pun bawak lah sekali kawan dia tu kuar lepak jugak..kdg2 tu tak ada niat nak mengorat pun tp dah dia ni layan kawan dia macam laki tu rasa best je..then timbul lah perasaan nak kapel tu..
"konon2nya pengkid ni lebih memahami dia"

tu sbb bila orang dok cakap pasal pengkid ni saya just terima je tanggapan orang. majoriti akan salahkan pengkid. ok bukan saya nak bela pengkid ni tp kena tengok gak si pasangan pengkid tu.
pengkid ni kebiasaanya lah akan ikut je apa kehendak kawan dia tu. bila di ajak berkapel pun..dia x kesah. layan je demi utk kawan dia...tp ada jugak kot jenis yg bajet macam laki nak mengorat2 awek ni..tang ni saya tak tau lah sbb tak pernah bergaul dgn jenis macam ni lagi dan tak nak pernah sbb takut saya jadi macam dulu...haha
saya dah gembira jadi diri saya skrg..hehe


tp macamana pun kalau dah perempuan mmg perempuan lah jawabnya.

tak payah lah nak jadi tomboy or pengkid ni. dah Tuhan ciptakan kita sbg perempuan..syukur lah..

ada sejuta kelebihan yg Tuhan ciptakan utk kita sbg perempuan ni..tak perlu lah nak ubah diri tu jadi jantina lain..

pendapat tadi pun hanya pendapat saya sendiri...tomboy dgn pengkid ni ada kait jugak..jadi saya paham lah sikit kot situasi dorang macamana..

paling saya respect giler bab persahabatan ni...serius mmg dorang jaga giler2. jahat mana pun dorang...bila kawan sendiri ada masalah mmg akan sedaya upaya utk tolong..
tang ni jela kot point yg boleh diambil dari sikap pengkid ni..

sila like yea :D

5 comments:

nur anis said...[Reply to comment]

awak nampak ayu..tak dapat bayangkan awak tomboy dulu..

atyn said...[Reply to comment]

@nur anishehe tu la..saya pun bila ingat balik..adoi macam lawak je..
x padan gan kecik..nak ganas2 cam laki ni...hehe

ELFarahin said...[Reply to comment]

saya dulu pun tomboy. Dah tu, kawan dengan tomboy. Lasaknya pun ikut samalah. Hahaha...
and saya juga hampir-hampir sukakan kawan sejenis. Apapun, Alhamdulillah... hal itu dapat ditangani dan saya sememangnya seorang perempuan ! huhuhu...Tapi...kadang-kadang tu naluri yang bercanggah tu datang lah. Macam sekarang. Otak dah tak waras. Search pasal Pengkid. Dah macam tak ada topik lain. Huh~ Istigfar jalaah...Allah...

Zayy Yanna ❣ said...[Reply to comment]

Hurmmmmmmm :)

mieda_midot said...[Reply to comment]

Kawan ngan pengkid mmg best