mengucap panjang aku bila tahu ni!

ok ini sambungan entry sebelum ni..ala pasal ESQ tu..disebabkan masih x berpuas hati housemate saya ada cari lagi artikel kebenaran ESQ sesat ni..dan ini lah yg jumpa

http://abu-syafiq.blogspot.com/2010/07/esq-sesat-ini-bukti2-sebab2nya.html

bila saya baca artikel yg panjang giler ni baru saya tersedar "aah lah ada lah masa ESQ tu"
asal lah saya baru tersedar?? mengucap panjang saya bila baca bukti2 kesesatan ajaran ESQ ni..
pasal suara hati,sifat2 manusia dan Allah dgn macam2 lagi lah..
serius sebenarnya masa awal2 lagi saya dah rasa lain macam je dgn program ni tp buat rilex jela..maybe sebab saya mmg dah x mood kot nak join program ni sebab dorang eja nama saya salah uh..benci giler dgn nama tu..
tp mmg serius lah dalam banyak2 program agama yang saya pernah pergi x pernah jumpa program macam ni...ATS dorang stok pakai baju hitam je..mmg rasa seram pun ada jugak...haha
dalam artikel pun ada sebut pasal alumni ESQ sgt taksub..yup! saya akui jugak lah..
boleh nampak jugak lah wlpn x ketara masa program tu tp macam biasa saya buat rilex je...haha

terasa jugak nak gtw kt housemate saya tp x tahu nak gtw macamana kepelikan saya pasal konsep ESQ masa mula2 start program tu..kang dibuatnya housemate saya suruh explain ternganga saya nanti...haha
mungkin sebab saya dulu pernah bersekolah di sekolah agama..banyak program agama yang pernah saya sertai..jadi bila dorang suruh menjiwai pengisian dorang mmg saya x boleh rasa lah sebab rasa pelik semacam je..
bila kawan2 yang lain tanya ESQ ni pasal apa..saya sendiri x tau nak jawab macamana..

fuhh~ nasib baik lah saya x menjiwai sgt apa yang diajar masa program..ada hikmah jugak kot saya x fokus 100%...haha
tp kan baru saya perasan jugak rupanya fahaman saya dgn pengisian program tu bertentangan..dorang explain pasal lain tp saya paham lain..haha patut lah saya rasa biasa je...cuma pelik dgn konsep program tu jela..
apa punya blur lah ko ni tyn!!
yela saya cuba kan lah jugak nak paham pengisian dorang (wlpn x fokus sgt pun) dgn apa yang saya belajar kat sekolah dulu..tu rasa biasa je kot
erk korang paham x maksud saya ni??

adoi susah pulak nak explain..ahh lupakan jela buat paham2 sudah lah..haha

sebelum ni selalu baca kat paper pasal ajaran sesat.."aish apa punya pandai lah pergi join ajaran sesat ni" tp bila diri sendiri TERpergi baru lah saya tau rupanya begini lah kot suasananya..
lagi2 bila bab pengikut taksub dgn tok guru..wlpn x berapa nampak masa saya join ESQ ni tp dapat jugak rasa 'kesetiaan' drg dgn pengasas ESQ ni..

apa2 pun ni hanya lah pendangan saya...soal kesahihan ESQ ni saya x tau la..
sebab ilmu agama saya bukannya tinggi sangat..x dapat nak meng'iye'kan atau menidakkan kes ni...

skrg apa yang patut saya buat dgn sijil ESQ ni???

1) biarkan je sbg koleksi : dan berkata pd diri sendiri "wooh aku pernah join ajaran sesat uh..giler r"

2) simpan dalam fail sijil2 saya: then bila pergi interview kerja..interviewer tu tengok "ouh budak ni pernah pergi ajaran sesat..reject2"

atau

3) kita BAKO je!! haha


kalau ada sesiapa tau pasal sesat ke x ESQ ni sila lah gtw..
saya pun masih blur lagi ni..ada kata x sesat tp tu lah..
x tau betul ke x..

sila like yea :D

0 comments: