hei itu moyang saya!



tadi baru je saya tengok the making of hikayat merong mahawangsa..fuh giler gempak lah cerita tu..
nak sgt3 tengok tp kat sini x ada wayang...waa~ sedih3 tengah tengok tu tiba2 terdengar perkataan merbok..saya terus masuk bilik search kat google "abdul rahman merbok"

siapa abdul rahman merbok? famous sgt ke? kenapa saya semangat giler nak google pasal abdul rahman merbok ni?




tekan saja search di google..banyak lah keluar artikel2 berkaitan dgn abdul rahman merbok..

bila tengok ada segelintir blogger menceritakan kisah abdul rahman merbok saya rasa terharu sgt3..

x sangka ada jugak yang mengenali beliau wlpn dah berapa tahun lamanya beliau menghembuskan nafas terakhir..antara kisahnya boleh ke
sini

yea abdul rahman merbok tu moyang saya!


siapa x terharu kan bila kisah moyang kita atau keluarga kita sendiri dikenali ramai?
siapa x terharu bila kisah moyang kita dibukukan oleh pihak yang sudi? macam tu jugak lah dgn saya..

jasa dan perjuangan moyang saya dulu masih org ingati lebih2 lagi mereka yg duduk di merbok..ibu saya pun pernah cerita yang moyang saya ni terkenal masa dulu..ibu saya pun pernah cerita jugak..kawan ofis dy punya lah cerita kat ibu saya pasal ceramah2 abdul rahman merbok sgt best..ibu saya tersenyum jela..kawan dy pelik tengok ibu saya asyik senyum sengeh je..yela orang bercerita pasal atok sendiri mana x happy nya ibu saya..

saya ingatkan mula2 ramai yg x kenal moyang saya ni..tp x sangka kawan ofis ibu saya pun boleh kenal..


tp kan apa yang saya kesalkan..masa raya 2 tahun lepas saya pergi lah beraya dekat uma nenek sedara saya kat merbok tu..then sedara mara saya ada gtw kisah moyang saya tu dibukukan..mmg gembira tp kan penulis buku tu x rujuk sgt pun kat ktrg..so isi buku tu sikit banyak lari dr kisah sebenar..yela nama nenek saya dorang eja salah uh..susunan anak2 pun salah!
tp bila saya baca kisah perjuangan moyang saya nasib baik lah ada betul jugak (hee x habis pun lagi baca sbb pening uh baca dlm kereta nt saya nak sambung baca balik)..cuma lari sikit jela.. bangga tu tetap bangga...hehe
bila dengar sedara saya bercerita lagi pasal harta2 tinggalan moyang saya..fuhh~ banyak giler..
then x pasal2 ibu saya kena kaw2 dgn adik saya..

ijat: atok ibu kan kaya kenapa ibu x kaya?


haha giler punya soalan lah..ibu saya pun backup lah diri sendiri..


ibu: atok ibu kaya dgn tanah bukan kaya dgn duit. mak ibu pulak kawen dgn ayah ibu...ayah ibu x kaya pun. tu ibu pun x kaya..



orang kata ceramah moyang saya best sbb ada pantun2..kalau dulu orang suka dengar ceramah ada pantun2 ni tp kenapa skrg ceramah yg diselitkan dgn lagu pun orang x berminat nak dengar..kenapa yea???

sila like yea :D

1 comments:

iZzuDdin said...[Reply to comment]

wa..best la...
tp ctr tu cam best je,jom g tngk rmai2 nnt...