tips maintainkn cgpa

musim exam...

a: weh aku cuak la..byk lagi x baca. ko da prepare ke?
x: x byk jgk..ala ko mesti boleh jawab punya. ko pandai..pointer tinggi2
a: xdela..aku bukannya pandai. kalau aku pandai da kt ovc aku skg ni..
x: poyo!



ahaa gini la bila musim exam..tentu ramai yg risau kn takut x dpt jawab exam dgn baik. x abes study lagi la,gap paper singkat la n mcm2 lagi la..paling x kurang pn takut pointer jatuh. uish susah tol nk maintain kn pointer ni..kire mana yg main2 mmg abes la
p'bualan cmni la besenya b'laku time2 tgh exam..saya berani cakap sbb ia berlaku kt saya sendiri..hehe
cam kt atas ni saya bukan la otak bijak punya org..siyes saya penah alami kegagalan dlm hidup saya bak kata pepatah "gagal sekali bukan gagal selama2nya" tol x? tol x? hee~
so kegagalan tu la saya bangkit balik..sape yg xnk berjaya dlm hidup
ok entry kali ni saya nk share la ckit tips2 nk maintain kn pointer..ohoo tips2 ni hanya lah rekaan saya sendiri..sambil2 tu boleh la motivate kn lagi diri sendiri..uhuu


1) matlamat
setiap tindakan kita mesti lah ada matlamat wlpn matlamat tu simple je.."cth: hari ni aku nk kenyangkn perut boroi ku" ahaa paham x maksud ayat tu? alaa bila kita da lapar mesti la kita gi kedai beli makanan or masak sendiri utk capai target korunk nk kenyangkn perut..tol x? camtu la jgk dgn belajar ni. kita azam dulu awal2 sem nk dapatkn pointer bape..agak2 subjek mana yg rasa2 konfiden boleh dpt A+,A,B+ targetkn dulu jgn korunk target utk fail sudah le lebih baik dok uma tido 24jam. da agak2 boleh cecah 3.5 keatas tu ok la...minimum pun 3.0 keatas ikut la kemampuan diri sendiri jgn terlalu ikut org lain sgt. "Mengerti jalannya sendiri adalah hikmat orang cerdik, tetapi orang bebal ditipu oleh kebodohannya." (Amsal 14:8)


2) jangan ponteng kelas
standard la kn awal2 masa part 1 or 2 rajin je gi kelas x penah ponteng langsung la.."wah! bagus tol student2 aku ni salu dtg kelas" tp bila da nk akhir taun tu "erm bese la kn da senior malas da nk gi kelas" ahaa keluhan bese lecturer2 kita. kpd sape2 yg kaki ponteng tu jgn la over sgt..agak2 da cukup 3 kali da lah tu kang x lecturer ngadu kt ketua program baru tau x boleh jawab exam nnt..aiyoo xtau. bila kita x dtg kelas mula kibut nk cover balik silibus tu..then mula lah salahkn lecturer ajar x paham..erk! ada ke camni?? hehe


3) conteng buku
eh jgn salah paham yea..maksud conteng disini buat nota2 or point2 penting kt buku korunk tu..jgn korunk lukis kartun sudah le. kasi kawan sebelah korunk rasa jeles or iri hati ckit..haha. cam kes saya sendiri masa kelas business law dulu..siyes nk conteng pn xtau nk conteng apa..lecturer cakap laju tol. alaa standard la kn belajar law ni mmg t'sgt paham..aktiviti senaman mulut (m'guap) da jadi senaman bese da. lagi2 kelas law tu pagi kol 8..tambah lak dgn econnya t'sgt la m'beri perhatian..tp kn kawan saya kt sebelah ni asek dok menulis je. siyes uh t'gugat saya tgk apa benda la yg dy catit tu..laju je tulis tp bila tgk dekat mmg dy menulis "ngantuk,lapar" ceh ingat buat point2 penting siap buat corak2 lagi tu. ok ni kes lain lak psl sendiri..dulu masa sem 2 buku marketing saya penuh dgn warna-warni. bukan apa saya rasa x sedap hati la klu tgk buku saya tu suci bersih je mesti kne catit apa2. saya sediakn 3 pen b'warna yg b'lainan.."hijau pekat: point penting, hijau cair: point rgkas utk point penting tu, merah: contoh" siyes masa exam saya boleh ingat point2 penting ni..mmg b'kesan la nota b'warna ni korunk try la..


4) sepahkn nota2
haa rajin2 kn la diri tu buat nota. paling elok buat mind map 1 chapter utk 1 kertas A4. cara ni pun b'kesan gk byk m'bantu saya time exam. bila korunk da buat nota tu sepah2 kn atas meja..mesti punya la member korunk akan respect kt korunk "fuyoo rajin ko study" ataupn "fuyoo 4 la kali ni ko" haa yg ni korunk cepat2 'amin' kn tau org doakn kita mana la tau kot2 doa dy dimakbulkn. ok bila da dpt pujian tu korunk kemaskn la balik nota2 korunk tu serabut lak tgk..haha. then belek2 la balik nota or mind map korunk sambil rujuk kt buku ckit2..klu ada apa2 tambahan tulislah kt mind map tu


5) belajar ikut mood
yg ni penting gk klu da rasa2 diri tu sgt penat,ngantuk,lapar,malas jgn la paksa2 diri tu nk belajar gk..x gunanya 90% la x masuk dlm otak tu. bazir masa je baik rehatkn diri. cam saya sendiri la nk paksa diri ok jek tp jgn la over sgt..saya sgt x suka bila tgk org memaksa diri ni sbb nk ikut org lain sgt. hei! dy tu lain..ko tu lain x payah la nk ikut cara dy study. "Rancangan terlaksana oleh pertimbangan, sebab itu berperanglah dengan siasat. Perkataan yang diucapkan tepat pada waktunya adalah seperti buah apel emas di pinggan perak. " (Amsal 20:18; 25:11)


6) kawal emosi
adat la kn musim exam je sume nk tension sume nk stress..saya ni pn kdg2 tu x dpt gk nk kawal stress. sejak dok luar ni byk stok coklat saya..haha ni sume nk hilangkn stress punya pasal lah. x kurang pn apa lagi on9 la...haha tp bila bab on9 pandai2 diri sendiri arrange waktu nk on9 tu. jgn t'leka sudah la


7) pergi library
eh bukan nk kata org gi library ni bijak2 orgnya. saya suka belajar kt library sbb kt situ tenang je nk study. x gangguan sgt..klu de pn agk bising ckit de la. saya lebih suka dok meja sorang2 sbb boleh la saya baca kuat2 ckit xde org nk marah n saya x suka org ikut cara saya study. da la cara study saya byk main2..kang ko ikut dpt markah rendah dr aku mula la nk salahkn aku..huh! x suka camtu lain la klu nk amek panduan ckit2 ke ok la. member library saya x lain x bukan echa fauzi n hani..haa klu dulu ieya pn salu temankn gk. opss x dilupakn housemate saya kak akma;)


8) cover carry mark
try utk dpt kn carry mark sebaik yg mungkin. bila carry mark tinggi potensi nk dpt kn A tu tinggi. boleh la capai target korunk nnt. wlpn lecturer salu kata "carry mark tu x penting awk buat tol2 final saya tolong awk" tp klu da carry mark kurenk nk dpt A tu susah la..cuma potensi nk lulus tu ok la. yela! dr repeat kn..azab uh. bila da tau carry mark boleh la kita agk2 lagi berapa utk kita cecah A utk subjek tu..bila carry mark rendah tu kena lah byk usaha ckit tp x b'makna caary mark da tinggi usaha rendah..alaa agak2 da sedap hati tu boleh la


9) buat past year & jumpa lecturer
klu uitm mmg salu la student2 akn cari past year nk tau soalan apa yg salu kuar..alang2 tu boleh buat latihan. then bila x tau jwpn gi check dgn lecturer. mintak skema jwpn..agak2 x paham jgn segan silu tanya lecturer. rajin kn lah diri jumpa lecturer..besenya lecturer akn bg hint kt kita soalan apa yg bakal kuar. siyes uh salu je camni tiap kali jumpa lecturer. masa sem 1 dulu lagi la saya gi jumpa sbb nk tanya 1 chapter ni x bape nk paham sgt tp tiba2 je dy tanya soalan2 yg agk pelik "awk da baca ni.....?" "awk da ingat step2 ni...?" "nah! awk salin nota ni" boleh dikatakn 6 soalan gk la lecturer tanya saya secara tiba2..mula2 mmg blur tp lama2 tu t'pikir jp then apa lagi lebihkn la kt soalan2 tu..siyes 4 drpdnya masuk exam..x ke hepi camtu


10) doa
yup bila da usaha sume bykkn lah b'doa pd Allah..buat solat hajat,solat 5 waktu..tawakal byk2 kt Allah moga usaha kita tu b'baloi n t'capai target kita..


11) check istudent portal
"ishhh lembab tol server ni..adoi sape2 da tau result tu cepat2 la kuar bg org lain lak masuk"



ok setakat ni saja tips dr saya..diulangi tips2 di atas adalah rekaan saya semata2 x ada kaitan dgn sape2..apa2 pn tanya la pada diri sendiri kemampuan yg mampu kita lakukn..
bijak merancang perjalanan hidup itu lah asas kejayaan ^_^
Blogger Templates

sila like yea :D

3 comments: