tradisi kg saya!

masih dlm mood raya..ahaks!
wee~ bru blek dr kg johor..pasni serbu kg penang lak..hrp2 b'tmbah agi income raya ni..HAHA

td usha blog tubelawak..de video tradisi meriam buluh kg talang..
fuh gile hebat meriam drg..cm da perang dunia je..
macam best jek tp saya ni x suka main benda2 cmni..sakit telinga uh
kt kg saya tu pn x abes2 dgr bunyi meriam buluh..ase cm drg main kt sblh uma je..
ish! nk tido pn susah..

nah! krg tgk la video ni..



msti stiap kg de tradisi masing2 kn..
entry kali ni nk story ckit la sal tradisi kg saya kt johor tu..
stiap raya aktiviti wajib yg diadakan di kg saya ialah marhaban..
( berasal daripada perkataan Arab seperti ‘ahlan wa sahlan’ iaitu ucapan selamat datang yang bermaksud mengalu-alukan kedatangan tetamu, telah menjadi satu amalan atau budaya terutama di bulan Syawal dengan bermarhaban dari rumah ke rumah. )
besenye start dr hari raya ke2 or ke3..
stiap kehadiran tetamu ni akan disajikan gan makanan..
so semalam giliran uma atok saya..org2 kg pakat dtg
pak cu saya buat mee racun...bukan mee letak racun keyh! krg penah makan x?
err~ xtau nk explain cmne mee tu..
kuah mee tu s'akan2 cm tomyam tp bukan tomyam..sng cite krg search la kt google "mee racun"
tgk sendiri rupa mee racun tu..fuh mmg sedap yok mee racun ni..
pak cu saya buat mmg t'baik larh...sampaikn kuah abes dulu b'banding gan mee..
saya pn dpt makan ckit je..tetamu marhaban tu da bedal awal2..sob~ sedih jek

pd mulanya saya nk snap gambar marhaban ni tp oleh krn ruang tamu di penuhi oleh para lelaki..
x elok lak kn srg gadis de kt citu gk..x sempat lak nk amek..
aktiviti marhaban ni la yg salu memeriahkn agi suasana hari raya kt cni..
tradisi kg krg lak cmne?

tp kn bila abes je marhaban tu...ahhh~ banyaknya pinggan nk kene basuh!!!
lenguh tangan uh..saya srg2 je yg basuh..sadis jek
dr 1st pinggan yg saya basuh asek t'tanya dlm hati "bila nk abes ni?"
den adk spupu lak de je yg saje nk m'nambahkn kerajinan saya gan tinggalkn cawan drg cmtu je..
siap tinggalkn pesanan agi "tlg basuh yea"
ergh~ sabar2..dugaan semata2 tu..
ni t'jadi bila cucu pompuan hanya 3 org je...HAHA


sila like yea :D

2 comments:

Hali3isa a.k.a L3ha : SSA said...[Reply to comment]

aiseh. best lak tradisi kg anda. hehe. kat kg saya takde la. mcm biasa. ziarah menziarahi jak la. hehe. ~

atyn said...[Reply to comment]

@Hali3isa a.k.a L3ha : SSA

ouh xpe..janji hari raya disambut gan gembira..
tol x? ngee~ :)